3/30/10

Wat is de ROI van social media?

Veel bedrijven willen weten wat ze kunnen verwachten van de ROI van social media voordat ze het in gaan zetten als marketingmiddel.

ROI staat voor de Engelse term “Return On Investment” en geeft de verhouding tussen het rendement en de investering aan. ROI is te berekenen door de formule “ROI = inkomsten: investering”. Wanneer hier een positief getal uit komt heeft de investering winst op geleverd.
Deze formule is eenvoudig te berekenen wanneer de inkomsten en de investering vastgestelde bedragen zijn. Echter is het moeilijk om hier bedragen aan te koppelen.

Investering
Vaak word gezegd dat social media gratis is. Echter is het hebben van een profiel op een netwerksite niet voldoende om optimaal social media in te zetten. Een bedrijf zal tijd en energie moeten steken in het managen van social media. Nu is tijd vrij eenvoudig om te rekenen naar een bedrag, maar wanneer we kijken naar de inkomsten die uit social media te halen zijn, is dit een stuk moeilijker.

Inkomsten
Om erachter te komen wat de inkomsten van social media zijn, is het verstandig om vooraf te bepalen wat de gewenste resultaten zijn. Met andere woorden: wat is het doel dat een bedrijf wil bereiken door social media in te zetten. Wanneer er aan dit doel een waarde/ bedrag wordt gekoppeld, zal duidelijk worden wat de inkomsten van de social media strategie zijn.

Hierbij is het uiteraard van belang dat de waarde van dit doel berekend wordt voor en na de inzet van social media.

Doelen
Social media staat voor sociale interactie, hieruit kan geconcludeerd worden dat een sterke en goede relatie met de doelgroep een van de belangrijkste doelen is van een social media strategie. De waarde van deze relatie is moeilijk te meten, echter kan er wel gekeken worden naar meetbare acties die de doelgroep onderneemt. Of naar de hogere positie waar het bedrijf terecht komt. Zo kunnen onder andere de volgende doelen gemeten worden:
  • Meer verkeer (het aantal bezoekers op de site)
  • Prospects winnen (nieuwe klanten inzamelen)
  • Meer betrokkenheid (participatie van de doelgroep in je community)
  • Meer Call to action (het aantal Tweets/Retweets/Blogs over het bedrijf van de doelgroep)
  • Meer lidmaatschappen/ inschrijvingen (lange termijn connecties)
  • Onderzoek (relatief goedkoop onderzoek)
  • Meer/betere communicatie met de doelgroep (bepaald het gevoel wat de doelgroep bij het bedrijf krijgt)
  • Verbeteren van perceptie (de doelgroep krijgt een beter beeld van het bedrijf)
  • Verbeteren van de relatie (trouwe klanten)
  • Marktleider worden (doelgroep ziet dat je kennis hebt)

Het is dus van belang dat ieder bedrijf bepaald wat de doelen zijn van het inzetten van social media. Voor ieder bedrijf is dit verschillend en soms zullen er doelen gesteld worden die niet te vertalen zijn naar bedragen. In dit geval is de uitspraak van Erik Qualman (de auteur van het boek Socialnomics) een goede filosofie:

“Why are we trying to measure social media like a traditional channel anyway? Social media touches every facet of business and is more an extension of good business ethics.”

Hiermee geeft hij aan dat social media onderdeel moet worden van je gehele communicatie strategie naar je doelgroep toe. Verder vergelijkt Erik Qualman de ROI van social media graag met ROI van een mobiele telefoon: Je hoeft niet te weten wat de ROI van je mobiele telefoon is, je weet gewoon dat het noodzakelijk is om te gebruiken.

No comments:

Post a Comment